Saturday, October 29, 2011




"In the mood of Gamelan, our exclusive and exquisitely traditional Malay musical ensemble."



Rabu (26/10/2011)

Gambar-gambar terakhir di Teluk Lipat sebelum ke Kuala Lumpur.








Spek Hitam

Oakley Straight Jacket (Custom)





Selasa (25/10/2011)

Just behind my house...3 minutes walking distance...

Among hundreds of casuarinas lining the coastal area

Soothing and calming isn't it?

Tenggol di kejauhan dalam samar-samar petang

Teluk Bidara di kejauhan

Bot tempat aweks melepak, beberapa minit selepas tu. Eheh.

Buah rhu? Biji rhu? Saya tak tahuuu

Suka tengok ombak bergulung-gulung:)

Jumaat (21/10/2011)

Dalam kawasan UiTM, asrama siswi

Luar UiTM, tepi pantai

Bukit Bauk
Rehat sebentar melepaskan penat

Bangku simen sumbangan Rumbia Resort Villa, Paka

Sila abaikan kaki yang berbulu lebat...Haha..Aset2...(Motif gambar?)

First time sampai kat atas ni

Pemandangan dari Bukit Bauk (My favourite pic!)

Puncak Bukit Bauk yang tidak saya jejaki

Pilon elektrik membawa kabel merentasi bukit

Jalan runtuh digantikan dengan jambatan kayu

Last checkpoint. Sini je mampu dikayuh.


Selasa (18/10/2011)




The usual place, in the morning.





Jika merinduimu itu adalah satu dosa,
maka biarkanlah aku terus hidup di dalam dosa itu.





Friday, October 28, 2011

Separuh-separuh

Separuh - separuh.
Macam dulu.
Macam hantu.
Terawang-awang, terbuai-buai.
Jejak tanah tidak,
cecah langit pun tidak.

Thursday, October 13, 2011

Anda didapati bersalah kerana mencuri hati saya, menceroboh mimpi saya, mengganggu perasaan saya dan merompak jiwa saya. Anda dijatuhkan hukuman mencintai saya seumur hidup...Ada bantahan?

Sunday, October 9, 2011

Nature's Call

These are one of the few places in Terengganu that I wish to visit someday.

Kenyir Lake

Chemerong Waterfall

I have already been at Lake Kenyir some years ago with relatives, but that was just like having a peek at it. I want some more, like boating or spending nights there. That would be interesting. And for Chemerong Waterfall, it is situated in Dungun district but quite a distance from the town. If you happen to take a Che Lijah's route (locals call it like that) to Kuala Berang, you will see the waterfall from the distant. I have never been there. It is one of the highest waterfalls in Malaysia.

Sungai Loh, Dungun

And the picture above is of Sungai Loh, also in Dungun about 45 minutes from the town. I have been there once, in which I found a ring with a green unknown gemstone on it. I found it in the water nearby and told my dad about it. He asked me to put it back where I found it. Well, I already forgot the place where I took it. So I just put it back somewhere in the water. It might belong to a very beautiful elf princess, who tried to lure me with her pure endless love through her ring. That ring. Who knows?  And when I was successfully charmed by her, she will take me to her unseen village somewhere in the forest and make me her prince, and I can never return back to the real life. Hahaha. Bad joke.

Well, those places are worth a visit. Nature's beauty has always been a treat to people like me.

Thursday, October 6, 2011

An XJ6 Diversion for RM40k only? You kidding? And a Duke R for some more?
Oh, interesting.
Very interesting.

KTM Duke R

Ugh, Bosannya!

Gitar kapok dicampakkannya ke atas katil. Hampir-hampir terkena dinding biliknya. Dia duduk di bucu katil, sambil mengambil kembali gitarnya itu. Gitar berwarna biru tua kepunyaanya itu dibeli dua tahun lepas di kedai buku milik seorang peniaga Tionghua di bandar. Dia masih ingat lagi, gitar itu dibeli pada Hari Raya Ketiga, secara senyap-senyap tanpa pengetahuan sesiapa pun. Gitarnya itu masih lagi elok walaupun telah berkali-kali dia berkasar terhadap gitarnya itu. Murah, tidak mengapa jikalau rosak pun. Barangkali itu yang bermain dalam benak kepalanya. Lagipun dia bercadang untuk membeli gitar baru yang lebih mahal dan berkualiti. 

Hari semakin meninggi. Matahari semakin terang menampakkan sinarnya di sebalik pepohon kelapa. Budak-budak telah bergerak ke sekolah seawal jam 7 pagi lagi. Dia masih di dalam biliknya. Berteleku di atas katil. Termangu-mangu memikirkan sesuatu. Sesuatu yang dia sendiri tidak pasti. Aircond biliknya dibiarkan terpasang. Tingkap biliknya masih rapat tertutup. Dia masih mahu belum  membukanya. Dibiarkan dirinya dalam kesejukan pagi itu. Rak-rak buku diperhatikannya. Banyak lagi buku-buku baru yang belum dibaca dan diusiknya. Namun, tiada apa yang menarik perhatiannya di situ. Dia lapar. Lantas dia bingkas bangun dan mengatur langkah keluar dari biliknya lalu ke dapur. Setibanya di dapur, dia membuka tudung saji. Kelihatan beberapa bungkus nasi dan sedikit kuih-muih berserta seteko air. Dia tahu, makanan dan minuman pasti akan tersedia untuknya di pagi hari sebegitu. 

Suasana dalam rumahnya sepi pagi itu. Tiada sebarang bunyi kecuali derapan tapak kakinya. Pintu rumahnya masih belum dibuka. Dia berasa malas pada pagi itu. Tiada apa yang menarik perhatiannya. Pagi masih lagi awal. Langsir di ruang tamu rumahnya diselak perlahan-lahan, membiarkan simbahan cahaya matahari menerobos masuk. Diperhatikan rumah jirannya di sebelah. Tiada apa yang menarik. Hanya laman yang berisi sedikit tanaman hiasan. Rumah jirannya kelihatan sepi. Tiada sebarang pintu yang terbuka lagi. Pagi masih awal, fikirnya. Dia kembali ke meja makan menghadap sarapan.

Selesai bersarapan nasi lemak, karipap dan air kopi, dia turun ke tanah. Diperhatikannya jalan di hadapan rumahnya. Lengang. Tiada sebuah kenderaan pun yang lalu. Angin tidak bertiup. Pepohon kelapa hanya statik tidak bergerak. Daunnya tidak melambai seperti selalu. Masih awal lagi pagi dan hari semakin panas. Matahari semakin meninggi mencacak. Rumah jirannya diperhatikan. Ada satu tingkap terbuka dibahagian dapur. Hmm, ada orang. Ingatkan tak ada. Dia berkira-kira sendirian. Dia kembali naik ke atas rumah dan membersihkan dirinya pagi itu. 
 
Pukul 11.00 pagi hari itu, dia mengambil keputusan untuk keluar ke rumah. Ke mana tidaklah dia ketahui. Yang dia tahu hanyalah ingin ke suatu tempat. Dia bosan sendirian di rumahnya. Kunci kereta diambil lalu dia menghidupkan enjin sambil mendengar celoteh DJ di radio. Pagi itu dia memandu tanpa hala tuju. Dia hanya sekadar memandu perlahan di sepanjang jalan berhampiran rumahnya lalu mengambil keputusan untuk melencong ke jalan pantai. Jam telah menunjukkan pukul 11.45 pagi, dan dia masih lagi di dalam kereta tanpa hala tuju yang pasti. Ugh, bosannya! Keluhnya sendirian di dalam hati.

Tuesday, October 4, 2011

Ombak Semangat

"Kau tak akan jumpa benda yang sama dua kali dalam hidup ni, Fiq." Ujar Ridhwan kepada Syafiq.

Syafiq hanya akur. Dia bangun dan memandang horizon di waktu senja itu. Angin bertiup perlahan menyapa wajahnya. Matanya terbuka luas. Nafasnya laju. Dadanya berombak, turun naik. Seakan ada sesuatu yang ingin dilunaskannya dengan segera.

"Duan, aku ke Kuala Lumpur esok. Aku nak cari dia."

"Carilah. Kau carilah dia. Aku harap ada berita gembira untuk kau." Ridhwan membalas, memberikan harapan bersinar kepada sahabatnya Syafiq.

"Aku pasti, aku akan jumpa dia. Aku pasti!"